piątek, 19 października 2012

Koniec papierowego wydania amerykańskiego ''Newsweeka'' - naśladowców będzie przybywać!

W mediach gruchnęła wiadomość, że ostatni papierowy numer amerykańskiego ''Newsweeka'' ukaże się 31 grudnia 2012 r.

Jak podają Wirtualne Media: ''Od 2013 roku miejsce drukowanego tygodnika zajmie serwis internetowy Newsweek Global, który będzie koncentrował się wokół najważniejszych wydarzeń z kraju i ze świata, opatrzonych eksperckim komentarzem i opinią. Dostępny będzie w ramach abonamentu''. Cały artykuł na Wirtualne Media


Ręka do góry, kto się zdziwił, że jak to, że taki tytuł, że tradycja a co czytelnicy itd... 

A mnie to w ogóle nie zdziwiło. W maju byłam w Nowym Jorku i widziałam ''jak oni czytają'' :) W pociągu, w którym masa ludzi z pobliskich miasteczek dojeżdża do NY do pracy - 60 proc. czytających miało ipady, 30 proc. laptopy a 10 proc. gazety lub książki na papierze. Podobnie w knajpkach, w parkach, za to w metrze faktycznie bardziej rzucał się w oczy papier, ale w tłoku i pośpiechu być może mniej chętnie wyciąga się ipada. Mnóstwo ludzi za to grzęboli w swoich smartfonach - być może tam przeglądają gazety...

No właśnie, kluczowe słowo ''przeglądają''. Znaczna część z nas nie ma już czasu na czytanie gazet od deski do deski. Często w ogóle nie czasu na czytanie i przelatuje wzrokiem pojedyncze teksty z różnych tygodników, miesięczników w internecie, a stos książek odkłada na wakacje.

Kolejna rzecz - znikają kioski. Na moim osiedlu zniknęło ok. 8-10 kiosków. Obserwuję, że im mniejsza miejscowość tym mniej jest punktów z prasą (dotyczy to również w Europy Zach. i USA), bo dużo mniej kupuje się teraz gazet a w wielu regionach, dla wielu ludzi gazeta jest produktem luksusowym. Można powiedzieć, że aktywni zawodowo mają pieniądze i kupują gazety na stacjach benzynowych czy w centrach handlowych – ale spójrzmy na wyniki sprzedaży gazet: czołowe tygodniki w 38-milionowym kraju sprzedają się w nakładach niewiele ponad 130 tys. każdy.

Ubywa nie tylko kiosków, ale i czytelników, którzy pamiętają/potrzebują/lubią gazety na papierze. Znani mi nastolatkowie na papierze czytają co najwyżej miesięczniki i to przeważnie już mocno wyprofilowane, dotyczące np. ich hobby. Pokolenie ludzi, którzy wychodząc rano do pracy, kupowali w osiedlowym kiosku gazetę i czytali ją w autobusie w drodze do zakładu - jest teraz na emeryturze, a w koncernach medialnych myśli się o ludziach w wieku 20-50 lat.

Zwróćmy uwagę, że obecnie dla osób z tego przedziału wieku: laptop, telefon/smartfon a za chwilę tablet (można je już kupić za 250 zł) - to urządzenia codziennego użytku, więcej - urządzenia bez których nie wyobrażają sobie oni życia. Moim zdaniem, w ślady Newsweeka w najbliższych lata będą szły kolejne tytuły. Być może prasa branżowa, być może takie gazety jak ''Dziennik Gazeta Prawna''.

I na koniec pytanie: skąd dowiedzieliśmy się, że amerykański ''Newsweek'' przestanie wychodzić w wersji papierowej? Odpowiedź: Z internetu. Gdzie możemy dziś przeczytać artykuły i analizy na ten temat? Odpowiedź: W internecie. Gdzie możemy o tym dyskutować, komentować? Odpowiedź: W internecie. Kto z Was, czytających te słowa pójdzie do kiosku/empiku/na stację kupić w poniedziałek ''Newsweeka'', w środę ''Politykę'' czy na początku listopada ''Press'', by przeczytać opiniotwórczy, analityczny tekst na ten temat???

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz